perjantai 19. joulukuuta 2014

Matkakertomus Puerto Rico Espanja 2014

Tässä kertomus lomaltamme Gran Canarian Puerto Ricosta 10.12.-17.12.2014. Olimme ensimmäistä kertaa pidemmällä matkalla kahden pienen (1- ja 3 -vuotiaan) tyttömme kanssa sekä ensimmäistä kertaa Kanarialla. Matkaseuraksi saimme myös erään ystävän, josta hauskan seuran lisäksi oli korvaamatonta apua sekä "matkaoppaana", että lasten kanssa ylimääräisenä käsiparina. Ilmat olivat oikein mukavat. Lämpötila päivisin oli 20-25 astetta ja aurinko paistoi suurimmin osin, monena päivänä jopa pilvettömältä taivaalta. Illalla lämpötila oli 15-18 asteen välillä, eli pitkähihaista tarvittiin.

Näkymä hotelliltamme Puerto Ricon rannalle

Menomatka

Matkamme alkoi kotoa yöllä noin klo: 3. Emme olleet oikein hahmottaneet kuinka paljon koko perheen pakkaamiseen ym. matkavalmistautumiseen menee aikaa, joten me aikuiset emme ehtineet nukkua koko yönä. Pienipaksinen automme täyttyi aika totaalisesti perheemme matkatavaroista, joten ystävämme tuli lentokentälle bussilla.

Olimme perillä lentokentällä hyvissä ajoin. Mieheni jätti meidät pääovelle ja meni viemään auton parkkipaikalle.  Chekkauduimme sisään lennolle ja menimme turvatarkastuksen läpi kansainväliselle puolelle. Minä pöllö olin unohtanut ottaa vauvanruuat/maidot käsimatkatavararepusta erilleen, joten ne joutuivat pieneen analyysiin. Saimme kuitenkin luvan jatkaa matkaa ja kävimme aamukahvilla ennen koneeseen menoa. Ystävämmekin ehti paikalle juuri sopivasti ennen koneeseen nousua.

Lento oli Thomas Cookin ja istuimelta löytyi etukäteen tilaamani ostokset, 4 € Espanjalainen 2l hanaviini sekä käsikellukkeet lapsille. Lentomatka sujui hyvin lasten kanssa ja molemmat jopa hieman nukkuivat. Joskin ruokailu koneessa oli kyllä aikamoista säätämistä sylilapsen kanssa.
Matkatavarammekin löysivät perille kohteeseen ja pääsimme bussiin, joka kuljetti meidät n. tunnissa hotellimme Puerto Azuliin Puerto Ricoon.

Hotelli

Hotellimme oli 3+ tähden Puerto Azul. Hotelliin kirjautumisemme herätti jonkinasteista hämmennystä respassa, sillä olimme varanneet kaksion kolmelle aikuiselle ja kahdelle pikkulapselle.  Saimme kuitenkin avainkortin ja kartan jonka avulla suunnistimme huoneeseen. Kartta tuli tarpeeseen sillä huone oli kolmen hissin ja muutaman mutkan etäisyydellä respasta hotellin alimmaisessa kerroksessa.

Huone oli porukallemme oikein sopiva. Tilaa oli mukavasti ja sisustus/siisteys oli hyvällä tasolla, vaikka huonetta ei oltu modernisoitu vielä, kuten suurin osa muista huoneista (tämän tiesimme jo varatessa ja se vaikutti hintaan). Parvekkeeltamme oli kiva merinäköala vuorenrinteeltä alas Puerto Ricon laaksoon ja jopa pari aurinkotuolia, joita emme valitettavasti ehtineet kuitenkaan kokeilla. Majoituimme niin, että meidän perhe valtasi makuuhuoneen ja ystävämme olohuoneen sohvan.
Erityisen hyvää hotellissa oli upeat näköalat, kiva allasalue, siisteys, hyvä all inclusive ruoka ja juoma ja hintaan sisältyvä Wi-Fi hotellin alueella. Huonoa oli vaikea reitti huoneeseen, ja altaiden jäätävän kylmä vesi.  Myös se tuntui hömöltä, että illalliskattaus aika piti lyödä lukkoon koko loman ajaksi, vaikka eri päivinä olisi eri ruokailuaika voinut sopia paremmin.

Maisema hotellin parvekkeelta auringon laskiessa
Ruoka ja Juoma

Meillä oli all inclusive joka sisälsi buffet aamiaisen, lounaan ja illallisen sekä snacksit allasalueella sekä juomat. Olimme ruoka- ja juomatarjoiluun erittäin tyytyväisiä. Valinnanvaraa oli runsaasti ja ruuat herkullisia. Erityisesti mieleen jäi herkulliset kanarian perunat, erilaiset kalat ja churrot suklaakastikkeella. Jopa suklaaputous esiintyi parina iltana. Kokit paistoivat aamupalalla kananmunia ja lettuja, mutta omelettia olisin myös kaivannut. Allasalueella tarjolla oli mm. salaattia, hot dogeja,  hampurilaisia,  ranskanperunoita,  grillattavia sandwitchejä sekä makeita herkkuja.
Juomapuoli oli yhtä ruhtinaallinen. Aamupalalla tarjolla oli mehuja, kuumia juomia ja vettä. Lounaalla ja illallisella näiden lisäksi limsoja, soodavettä, Tropical olutta, valko- ja punaviiniä sekä sangriaa. Baareista sai vielä näiden lisäksi drinkkejä ja teräviä. Kaikki juomat oli saatavilla hanoista itsepalveluna ja myös baarimikoilta sai tilata. All inclusiven ikävä puoli on, että paikallisissa ravintoloissa ei tule käytyä, mutta pienten lasten kanssa se on kuitenkin kätevää ja helppoa.

Suklaaputous hotellin illallisbuffetissa
Allasalue

Hotellilla oli viihtyisä allasalue, jossa oli kaksi syvempää allasta ja yksi lastenallas. Vain aikuisille tarkoitetulla alueella oli lisäksi hieno poreallas näköalapaikalla. Vauva-allas olisi ollut kiva lisä. Aurinkotuoleja tuntui aina olevan riittävästi vapaana. Viihtyisän allasalueen huono puoli oli, että altaat eivät olleet lämmitettyjä eli olivat siis jääkylmiä. Suomalaisella sisulla siellä käytiin silti, mutta altaasta noustessa käsiä ja jalkoja suorastaan välillä pakotti se kylmyys.

Hotellin poreallas aikuisten alueella

Muut aktiviteetit hotellilla

Meillä eniten käytössä oli lasten pieni leikkipaikka liukumäkineen allasalueen vieressä sekä jokailtainen lasten minidisco ennen illallista. Lisäksi hotelli järjesti jotain "varmaan tosi tasokasta"  iltaviihdeohjelmaa. Mutta olimme yleensä siihen aikaan illallisella tai valmistautumassa nukkumaan. Päivisin järjestettiin lapsille kasvomaalausta ja muuta pientä puuhaa sekä aikuisille aqua zumbaa ja dartsia. Myös tennistä, pöytätennistä, biljardia ja jalkapalloa oli mahdollista pelata, mutta emme niitä kokeilleet.

Rannat

Olimme kuulleet, että Puerto Ricon ranta on ihan hyvä, mutta viereisen Amadoreksen ranta vielä parempi, joten kävimme sitten siellä kolme kertaa loman aikana. Viisihenkinen porukkamme kulki taksilla matkat rannalle ja se kannatti koska taksimatka yhteen suuntaan maksoi vaivaiset 3 euroa. En tiedä paljonko aurinkotuolit ja -varjot maksoivat, koska viihdyimme tällä kertaa hyvin pyyhkeiden päällä rantahiekalla. Ranta oli kirkasvetinen, kaunis, hienohiekkainen ja lapsiystävällinen, joten viihdyimme siellä hyvin. Siltähän ei voi välttyä, että lasten kanssa sitä hiekkaa on sitten joka paikassa. Puerto Ricon rannalta johti kiva kävelyreitti Amadoreksen rannalle, jonka kuljimme kerran.

Puerto Ricon ranta. Tästä vain otimme kuvan ohikävellessä

Playa de Amadores
Amadoreksen rannalla oli ihanan kirkasta vettä.

Pääsi siellä rannalla vähän joulutunnelmaankin

Muut aktiviteetit / retket

Yhtenä päivänä teimme veneretken Puerto Ricon satamasta läheiseen Puerto de Moganin idylliseen kylään. Meno-paluuliput aikuisilta maksoi 11€/kpl, lapset taisi mennä ilmaiseksi. Meriretki oli ihana tapa nauttia auringosta, merituulesta ja upeista maisemista. Moganissa ei ollut markkinapäivä, joten kiertelimme vain kauniita katuja, kävimme leikkipuistossa ja istahdimme rantabulevardin ravintolaan virkistävälle juomalle ja välipalalle. Esikoisemme kävi isänsä kanssa myös testaamassa Moganin rannan. Näimme kun kyseisellä rannalla joku taitelija teki upeaa isoa hiekkalinnaa.

Yhtenä iltapäivänä kävin esikoisemme ja ystävämme kanssa hotellia lähellä sijaitsevassa minigolfissa. Se oli todella hauskaa ja minä khöhöm...voitin tiukan ottelun. Hinta taisi meiltä kolmelta olla 12€.

Hieman harmittaa, että tätä enempää emme lomakohdetta ja saarta kierrelleet, mutta kahden lapsen kanssa reissatessa yksi viikko ei oikein anna myöten siihen.

Puerto de Moganin satama

Hiekkataideteos Puerto de Moganin rannalla

Ohitimme veneretkellä hieman niukka-asuisia kalastajia

Iltaelämä

Pääsin mieheni kanssa pari kertaa tutustumaan myös Puerto Ricon yöelämään, kun ystävämme vahti nukkuvia lapsiamme. Kävimme molemmilla kerroilla keskustan ostoskeskuksen baareissa. Baareja oli ihan riittävästi ja niissä oli todella hyviä esiintyjiä. Sisäänheittäjät olivat melko aggressiivisia, mutta heistä välittämättä kävelimme skandinaaviseen baariin, jossa oli live musiikkia eli erittäin lahjakas pianisti/laulaja, jota oli ilo kuunnella. Seuraavassa baarissa oli myös live musiikkiesitys kitaristin, kosketinsoittajan ja viulunsoittajan voimin. Kolmannessa baarissa oli ihan samanoloinen pianisti/laulaja kuin ensimmäisessäkin baarissa. Siellä joku kuubatar hyppäsi lavalle ja lauloi Guantanameran. Menimme lopuksi vielä yhteen baariin, jossa suorastaan ammattilaisilta kuulostava parivaljakko lauloi karaokea. Paikan lauluntasosta huolimatta ilmoittauduin itsekin karaokeen. DJ lupasi lauluvuoron 15 minuutin kuluttua, mutta vuoroani ei reilun tunnin odotuksesta huolimatta kuulunut. Samat laulajat lauloivat sinä aikana silti useaan otteeseen ja jopa DJ ja muu henkilökunta. Suomalaiseen tapaan lähdimme jupisten paikalta ottamatta asiaa esille henkilökunnan kanssa ja kirjoitimme tripadvisoriin haukut...heh heh!

Toisena biletysiltana menimme heti hiljaisempaan karaokebaariin, jossa pääsin heti laulamaan. Loppuillan vietimme Irkkupubissa, jossa oli ihan loistava sähkökitaralla rock-klassikoita soittava trubaduuri. Rummut, komppikitara ja basso tulivat taustanauhalta. Trubaduurin tauon aikana oli jotain epämääräistä sing along karaokea ja kun huomasin juontajan alkavan I love RockNRoll biisin,  syöksyin lavalle, nappasin mikin ja vedin ihan tunteella. Yleisö oli ihan täpinöissään :). Päätin, että vielä minäkin opettelen soittamaan jotain ja muutan esiintyjäksi jonnekin vastaavaan lomakohteeseen, kun lapset kasvavat aikuisiksi. Miksihän muuten naistrubaduureja on niin vähän?

Yöelämää Puerto Ricon ostarilla

Ostokset

En ole mikään himoshoppailija vaan käytän mieluummin kallista loma-aikaa rentoutumiseen ja nautiskeluun. Pieniä ostoksia tein kuitenkin hotellin minimarketista, Eurooppa keskuksesta, Keskustan ostoskeskuksesta, Moganista sekä lentokoneesta (Paluumatkalla penkillä odotti aikamoiset kantamukset, kun Thomas Cookilla on niin hyviä tarjouksia).

Paluumatka

Lähtö hotellilta oli 9:45, jota ennen kävimme aamiaisella ja lapset vähän leikkipuistossa. Bussimatka lentokentälle oli mielenkiintoinen, sillä bussi kierteli melkein tunnin edestakaisin Puerto Ricon katuja poimien turisteja eri hotelleista välillä peruutellen kapeilla vuoristokujilla. Tarkoitus oli pitää lapset hereillä lentokoneeseen asti, mutta sinnehän ne bussiin nukahtivat jo. Las Palmasin lentokenttä vaikutti viihtyisältä. Juuri ennen koneeseen nousua tuli ikävä yllätys. 1 -vuotiaallamme alkoi laatta lentää. Juuri ehdimme vaatteita vaihtaa ja sitten eikun koneeseen. Koneessa kuopus nukkui ensimmäisen tunnin, mutta heräsi sitten. Muuten hän oli pirteä, mutta välillä aina oksenteli syliimme...nice! Isompi tyttömme ei nukkunut koneessa ollenkaan, mutta leikki kiltisti koko 6 tuntia omalla paikallaan puuhakirjoillaan rusinoita napostellen. Selvisimme Helsinkiin ja ajoimme kotiin, jossa olimme puolen yön aikaan.

Lähtökuva hotellilta

Vatsatautihan meihin kaikkiin sitten kotona iski, mutta eipä siitä nyt tässä enempää... Kaikenkaikkiaan meillä oli oikein mukava pikku perhematka, jossa ystävämme avuliaisuuden vuoksi pystyimme myös viettämään hieman kahdenkeskisiä hetkiä mieheni kanssa sekä ottamaan välillä rennon hetken aurinkotuolissa, mikä ei kahden taaperon kanssa ole yhtään itsestäänselvää.